Sukan Dan Rekreasi

September 7, 2008

LATIHAN MENTAL

Filed under: Sains Sukan — apui @ 5:28 am

LATIHAN MENTAL

Nota Ringkas Hak Milik Apui

INGATAN / MEMORY

tdpt 3 jenis ingatan :

  1. Sensory memory / Ingatan Deria
  • mrupakn proses pyimpanan maklumat brasaskn masa yg plg singkat
  • 2 jenis ingatan yg relevan :

i. ingatan brasaskn ikon ( iconic sensory memory)

  • disimpan dlm tempoh masa kurang dr 1 saat
  • libatkn deria penglihatan

ii. ingatan brasaskn bunyi (echoic sensory memory)

  • disimpan dlm tempoh bbrp saat
  • libatkn deria pdengaran

  1. Short-term memory / Ingatan Jangka Pendek

libatkn pmprosesan maklumat secara aktif yg bcorak manipulatif kognitif

dikenali sbg ingatan bfungsi krn bfungsi / bkerja ketika itu

kapisiti myerap maklumat adalah thad

tempoh maklumat disimpan agak singkat – 30 saat

  1. Long-term memory / Ingatan Jangka Panjang

sbhgn drpd maklumat ptg dlm IJPendek akan dipindah ke IJPanjang & sbhgn akan dihapuskn.

kapasiti yg cukup besar & maklumat yg disimpan akan kekal

3 jenis IJPanjang :

i. ingatan semantic – bteraskn bahasa

ii. ingatan bteraskan episod – bkaitan dgn pgalaman

iii. ingatan bteraskn prosedur – bkait rapat dgn stimulus

& kesannya

TUMPUAN & KONSENTRASI

TUMPUAN

kemampuan ssorg indv mgalihkn tumpuan dr 1 sumber maklumat kpd 1 sumber maklumat yg lain & jmlh mklumat yg difokuskn dlm tempoh masa ttu.

cth : Ali cuba mdptkn maklumat ttg btk pukulan yg akan dilakukn oleh lwnnya dgn mberi tumpuan kpd posisi pemukul

KONSENTRASI

kemampuan mberikn tumpuan (focus) kpd petunjuk di psekitaran serta mgekalkn focus tsebut dalm tempoh masa yg diperlukn

merupakn aspek ptg yg ttukn kejayaan @ kegagalan

TUMPUAN DAN PRESTASI ATLET

1. Tumpuan & Prestasi Sukan

kpentingan tumpuan mjadi > ketara a/b sorg atlet sedang dlm proses mplbg sesuatu pgerakan @ kem baru & ketika melakukn sesuatu pgerakn yg telah dipljri @ dikuasai

2. Stail Tumpuan

sbg kecenderungan ssorg indv menumpukn phatiannya kpd maklumat serta apa yg blaku disekelilingnya dgn selesa. Ia dikaitkn sbg ciri2 peribadi yg stabil serta konsisten dlm semua situasi

3. Dimensi Tumpuan

2 dimensi yg sering digunakn:

i. keluasan tumpuan

bkait rapat dgn bil stimulus yg diberikn tumpuan @ yg difokus oleh ssorg indv pd sesuatu masa

ia bkisar dr sempit kpd luas

ii. arah tumpuan

merujuk kpd tahap di mana indv mgarahkn tumpuannya s/ada ke dlm @ keluar

dalaman – arah tumpuan kpd perasaan serta pemikiran

luaran – beri tumpuan yg tdpt di psekitaran @ di luar dirinya

MASALAH BERKAITAN TUMPUAN

1. tlalu memikirkn @ mberikn tumpuan kpd apad yg telah blaku

2. tlalu memikirkn ttg apa yg akan blaku

3. mberikn tumpuan kpd tlalu byk “kiu” di psekitaran

4. tlalu menumpukn phatian kpd mekanik @ proses pgerakan

sesuatu kem yg telah dikuasai dgn baik

5. gugup jika ttekan

6. fatiqua – kepenatan / keletihan

7. gangguan luaran

FAKTOR PENYUMBANG KEHILANGAN TUMPUAN

kepentingan pertandingan itu sendiri

saat kritikal dlm sesuatu perlawanan

penilaian ke atas pemain yg dilakukn

CARA ATASI MASALAH TUMPUAN

bicara kendiri yg positif (positive self talk)

mgunakn pkataan @ “kiu” ttu utk mfokuskn tumpuan

blatih dgn gangguan (simulasi)

mewujudkn serta mgekalkn rutin ttu

mfokuskn thdp peranan masa kini

KEBANGKITAN / AROUSAL

Definisi:

tahap kesediaan fisiologi yg berada dlm satu kontinum dr tidur yg lena sehhga kpd keseronokan yg tlampau ( Cox, 1998)

Wann (1997) – tahap kesediaan fisiologikal utk beraksi secara fizikal, intelektual @ perceptual yg dipgaruhi oleh emosi

Cara Mengesan Tahap Kebangkitan

· Peningkatan kadar nadi

· Ketegangan otot

· Pengeluaran air peluh

· Peningkatan pernafasan

· Makanan yg tdk teratur

· Percakapan yg terlalu laju

· Hilang rentak perlawanan yg biasa

STRESS

· merupakn respons t/badan tanpa emosi thdp bebanan @ tekanan yg dihdpi di pskitaran (Selye, 1982)

· merupakn t/balas fisiologikal yg neutral thdp tekanan @ bebanan yg tdpt di pskitaran

· tdpt 4 kategori stress:

a) eustres (stress positif )

perasaan debaran sementara menanti nama diumum sbg pemenang

b) distres (stress negatif)

merasa tdk mampu hdpi tekanan @ bebanan di pskitaran

cth : ahli gimnastik tjatuh dr balance beam – meneruskn rutin ttpi takut jatuh utk kali kedua

c) hyperstres

keadaan di mana tahap serta jumlah stress yg dialami melampaui kemampuan

cth: dlm keadaan yg sgt ttekan – jd kaku & tdk dpt beri sbrg reaksi

d) hypostress

jumlah @ btk stress yg dialami tdk langsung merangsang @ mbimbangkn indv tsebut shgga mghasilkn kebosanan

KEBIMBANGAN / ANXIETY

Definisi:

§ sbg interpretasi negative yg dibuat thdp btk tekanan @ bebanan yg tdpt di pskitaran s/ada yg telah, sedang & akan dihdpi ( Wann, 1997)

§ sbg ancaman yg dijangka oleh ssorg indv (Ansell, 1997)

§ sbg dimensi emosi @ kognitif kebangkitan (Grould & Krane, 1992)

§ mrupakn gabungan antara kesan fisiologikal & psikologikal yg blaku akibat tafsiran yg dibuat oleh ssorg thdp sesuatu situasi

Jenis-jenis Kebimbangan

§ Kebimbangan Tret ( Trait Anxiety )

merujuk kpd ciri2 personaliti

cth: ssorg ind yg bdarah gemuruh secara s/jadi mpunyai ciri2 mudah ttekan serta tahap kebimbangan yg tinggi

§ Kebimbangan Seketika ( State Anxiety )

merujuk kpd tahap kebimbangan semasa yg thasil dr persepsi ind thdp btk tekanan yg tdpt di pskitaran pd waktu itu

cth : ind yg bdarah gemuruh td akan beri respon yg meningkatkn tahap kebimbangan serta kebangkitan fisiologikalnya

§ Kebimbangan Kognitif

merujuk kpd proses mental yg bsifat kognitif (minda) yg blaku akibat dr tafsiran thdp situasi semasa

cth : kebimbangan brasaskn situasi yg bpunca dr tekanan beraksi di hdpn penonoton – atlet aktif menilai situasi

§ Kebimbangan Somatik

merujuk kpd aspek fisiologi & afektif ind yg tbabit kesan dr kebimbangan kognitif yg wujud dlm diri ind tsebut

kesan – prestasi akan menurun

Punca Kebimbangan

tekanan thdp ego / interpersonal ego

tekanan thdp fizikal indv / physical danger

ketidaktentuan / ambiguity

perubahan / distruption of daily routines

penilaian @ pebandingan social / social evaluation

Teori-teori Kebimbangan

1. Teori Dorongan / Drive Theory

asalnya hbgn diantara kebangkitan & prestasi sbg linear @ langsung

kajian tkini – thp kebmbgn & kebgktn yg tlalu tggi akan mgalami penurunan dlm prestasinya

implikasi kajian utk mjadikn suasana kondusif utk pbljrn kem yg baru adalah perlu utk mgekangkn khadiran faktor2 yg mybbkn kbgktn & kbmbgn

kem yg sudah dipljri & dikuasai, khadiran org ramai akan mningkatkn lg pcapaian

Prestasi

Kebimbangan / kebangkitan

2. Teori U – Terbalik

thp kbgktn yg rendah, atlet tdk brada dlm keadaan bsedia ttpi a/bila thp kbgktn tinggi, prestasi akan meningkat shgga ke thp prestasi puncak

ttpi jika kbgktn terus meningkat, prestasi akan menurun

inverted- U mgambarkn prestasi puncak beserta dgn thp kbgktn

Prestasi

Kebangkitan / Kebimbangan

3. Teori Zon Berfungi yg Optimum Hanin ( ZBO )

ZOF atlet adalah thp kbmbgn optima atlet yg mana akan mbantu pcapaian cemerlang atlet

prestasi buruk dijangkakn a/bila thp kbmbgn atlet di atas @ di bawah ZOF atlet tsbt

bbeza dgn ‘inverted-U’ dlm 2 aspek

pertama – pcapaian optima- tdk semestinya pd titik ptengahan ttpi bbeza mgikut indv

kedua – ZOF bkn satu point ttpi satu ‘bandwith’

Zon berfungsi

Prestasi

Kebimbangan / Kebangkitan

INTERVENSI KOGNITIF

intervensi yg tbaik – pgawalan kbgktn & penstrukturan semula proses mental

strategi kognitif – proses mental yg aktif utk menukar @ mpgaruhi btk pemikiran yg sedia ada

Survey 1984 & 1988 di Olimpik – Goal Setting, Relaxtion T, Imagery & Self Talk

STRATEGI DAYA TINDAK KOGNITIF

Definisi:

sbg usaha yg bterusan secara kognitif & plakuan utk mguruskn sumber yg ada pd diri ind bg mghdpi tuntutan dlmn @ luaran

Dikategori kpd 2 iaitu;

  1. bfokuskn masalah
  • mrujuk kpd usaha secara kognitif & plakuan utk mgubah masalah yg mybbkn stress.
  • Cth : pemain tganggu disbbkn oleh penonton

  1. bfokuskn emosi
  • menumpukn kpd proses regulasi @ pgurusan emosi menerusi teknik pgawalan kebangkitan
  • Cth : pemain marah bila dikasari – ajar teknik pnafasan dlmn bg krgkn & kawal kemarahan

IMAGERI

Definisi :

o Block (1981) – sbg 1 proses yg mgunakn visualisasi utk mbayangkn situasi

o Wann (1997) – sbg proses yg merangkumi visualisasi mental ttg tugasan yg dilakukn sblm @ semasa melakukn tugasan tsebut

o Mcipta @ mcipta semula pgalaman dlm minda

Tujuan :

· Mgurangkn thp kbmbgn

· Mbina keyakinan diri

· Meningkatkn konsentrasi

· Baikpulih drpd kecederaan

· Melatih kemahiran tinggi

Fungsi

3 pendekatan utama yg mjelaskn ttg fungsi imageri:

1. Teori Psikoneuromuskular

· mberi latihan & mbina skema utk plakuan motor

2. Teori Pembelajaran Simbolik

· dgn merancang tindakan yg akan dilakukn dlm plbg situasi

3. Teori Kebangkitan & Tumpuan

· kognitif simbolik + physio psychoneuro

· kognitif – Bantu atlet focus kpd apa yg sdg dilakukn tanpa gangguan stimuli yg bkaitan

· physio – mbolehkn atlet mbiasakn thp arousal

Jenis-Jenis Imageri

2 jenis yg utama:

1. Imageri Dalaman

· bsifat kinestatik

· atlet rasa dirinya sdg melakukn & nampak objek tp bkn diri nya sendiri

2. Imageri Luaran

· bsifat visual

· atlet melihat dr jauh dirinya mbuat psembahan

kbkesanan dipgaruhi oleh factor personal & situasi

  • jenis tugasan (task)
  • tahap kemahiran
  • keupayaan bayangan

Mbina Program Latihan Imageri

o motivasi & ekspektasi yg realistic

o menilai atlet – SIQ ( Sport Imagery Questionnaire )

o latihan asas – bayanagn jelas & kawalan

o focus kpd bayangan yg positif

o bayangkn kegagalan yg perlu

o plakuan & hasil serta masa adalah penting

VMBR ( Visual Motor Bhavior Rehearsal )

o merangkumi proses relaksasi progresif, lat imageri yg bkaiatan dgn sukan atlet serta imageri melakukn kemhrn yg spesifik dlm keadaan yg ttekan

o mbantu atlet blatih dlm situasi yg ttekan secara imageri & mampu meningkatkn kemapuan mgurus, myelaras tekanan serta stress yg dhdpi dlm situasi ptandingan

o berupaya meningkatkn prestasi atlet serta mgurangkn kesan kbgktn yg ketlaluan yg thasil dr kbmbgn brasaskn situasi dlm sukan

ACT ( Attension Control Training )

o wujud self talk yg negative & positif

o self talk – thought stopping negative ke positif – teknik mental

o cth yg negative: eh! Bodohnya aku, itu pun boleh missed.

o Ia blh btukar positif : semua org buat silap, I try the next one

PST ( Psycologyical Skill Training )

o amalan mental @ psikologi yg sistematik & konsisten

o peringkat PST:

  • pendidikan – kem mental perlu dipljri & diamalkn
  • pbljrn – program mesti mgikut kperluan indv
  • amalan – ansur maju dr lat & simulasi kpd situasi ptdgn sebenar

o mbina PST :

  • rancang pdekatan
  • nilai kem mental atlet
  • ttukn kem yg perlu
  • btk jadual PST
  • penilaian semula keberkesanan

MOTIVASI

Definisi:

· merujuk kpd arah & intensiti usaha ssorg ( Sage 1977 )

· arah – tindakan individu s/ada utk mghampiri @ mjauhi sesuatu situasi

· intensity – tahap kekuatan usaha indv tsbt utk mghampiri @ mjauhi situasi tsbt

· arah & intensiti perlu diteliti utk mlihat bgmn ianya brinteraksi & bt/balas

MODEL MOTIVASI

Melibatkan :

· instinctual – kehendak naluri

· drive – desakan dlm diri utk penuhi keperluan & kekurangan

· expectancy – bdasarkn hasil yg akan diperolehi

§ think positif & rendah diri

TEORI-TEORI MOTIVASI

1. Cognitive / Evaluation Theory

§ Atlit yg bkeyakinan utk bjaya lazimnya akan bjaya

§ Konstruk keyakinan diri – sama dgn konstruk instrinsik iaitu motif utk mncapai kejayaan

§ Atlit bmotif @ sebab yang kuat utk bjaya serta ekspektasi yg tinggi utk mncapai kejayaan

2. Self-Efficacy Bandura

§ Bkemampuan serta blh mlakukn sesuatu tugasan yg khusus dgn jayanya

§ Lazimnya mpunyai keyakinan diri yg tinggi

§ Tahap self-efficacy – kayu ukur s/ada sertai @ jauhi diri dr situasi yg berasaskan pencapaian

§ Semakin tinggi tahap SE semakin tinggi pcapaian serta semakin menurun kebangkitan emosi ( Bandura 1982 )

§ Mrupakn asas kpd kecekapan @ prestasi yg mantap ( Bandura 1986 )

§ Ditingkat dgn plakuan @ prestasi yg bjaya, pglaman lalu, kata2 semangat @ perangsang serta kebangkitan emosi

§ Perasaan yg thasil dr SE akan meningkatkan prestasi, kurangnya SE yg dirasai akan menurunkan prestasi

§ Kejayaan bterusan dicapai secara pyertaan model @ individu ttentu

3. Achievement Motivation

§ Kecenderungan ssorg atlet s/ada utk mdekati @ mgelakkan diri dr situasi yg kompetitif @ brasaskn pncapaian

§ Motif pyertaan atlet – instrinsik (dalaman) & ekstrinsik (luaran)

§ Tbtuk bdasarkn 2 konstruk iaitu motif utk mcapai kejayaan & takut kpd kegagalan

§ Motif utk mcapai kejayaan – motivasi instrinsik

§ Takut kpd kegagalan – kebimbangan kognitif seketika

4. Achievement Goal Theory

§ Gabungan & lanjutan teori SEB & teori Equity

§ Berorientasikn tugasan & ego

o Tugasan

  • Lazimnya x terima corak pmainan yg agresif
  • Ptgkn proses mguasai kem @ tugasan yg dilakukan
  • Cenderung kpd strategi & usaha utk tingkat kemahiran diri
  • Gunakn prestasi kendiri sbg kayu ukur kejayaan
  • x suka mbandingkn pencapaian secara normatif dgn rakan lain
  • persepsi ttg peningkatan diri @ kejayaan bdasarkn peningkatan kendiri
  • akan btahan & terus brusaha utk pbaiki diri & tunjukkn plakuan motivasi yg positif
  • usaha bsungguh2 & gigih bentuk imej kendiri yg positif

o Ego / hasil

  • Lebih pentingkn keputusan
  • Cenderung kpd kriteria luaran sbg kayu ukur kejayaan
  • Peluang & pbandingan sosial mrupakn kriteria kejayaan yg utama
  • Kejayaan diukur secara normatif bdasarkn kemampuan atasi org lain
  • Persepsi ttg kebolehan diri lebih penting dr kerja kuat @ usaha gigih
  • Sekiranya alamai kegagalan @ kesukaran – tunjuk motivasi yg negative
  • Lazimnya guna cara @ tindakan yg myalahi peraturan utk bjaya

4. Equity Theory

§

5. Attribution Theory

§ focus thdp faktor2 yg mpgaruhi kejayaan & kegagalan

§ dikategorikn sbg:

  • stabil – mahir / nasib
  • lokus pyebab – luaran / dalaman
  • kawalan – terkawal / tdk terkawal

SELF CONFIDENT

· yakin & percaya boleh melakukn sesuatu yg dikehendaki

· tret SC – thp keyakinan diri boleh melakukn sesuatu dgn baik

· State SC – thp keyakinan diri pd masa @ keadaan ttu boleh melakukn sesuatu dgn baik

Over Confident

· Focus menurun / rendah

· Motivasi menurun /rendah

· Usaha menurun / rendah

Kebaikan Self Confident

· Meningkatkn emosi positif

· Minda bebas utk focus

· Penetapan matlamat yg lebih mcabar

· Kesan thdp strategi

· Kesan thdp momentum psikologi

Sumber Self Confident

· Mastery – meningkatkn kemahiran

· Demonstrasi kebolehan – menang btanding

· Persediaan mental / fizikal – focus & usaha

· Penonjolan diri

· Sokongan social – rakan, j/latih & keluarga

· Kepimpinan j/latih – yakin

· Pengalaman – tgk atlet yg bjaya

· Keselesaan psekitaran – venue ptandingan

· Situasi yg mgalakkn – semua baik

TEAM COHESION / KESEPADUAN PASUKAN

· Mrupakn proses yg dinamik dijelmakn menerusi kecenderungan sesuatu utk ‘bsatu & bsama’ mcapai matlamat & objk kump tsebut ( Carron, 1982 )

· Mrupakn sesuatu yg bsifat unidemensi iaitu kesepaduan tugasan & kesepaduan social

Kesepaduan tugasan – ahli kump bsama2 bkerja utk myelesaikn tugasan yg specific

Kesepaduan social – hbgn interpersonal di kalangan ahli kump

o Proses Pembentukan Pasukan (Johnson & Johnson, 1994)

Pasukan sukan adalah satu kumpulan

Tdk semua kump yg mpunyai matlamat yg sama boleh dikategorikn sbg 1 pasukan

Ciri-ciri sebuah pasukan ( Carron, 1994 ) :

Individu mpunyai identiti yg sama

Berkongsi matlamat & objektif yg sama

Berkongsi nasib

Mpunyai corak interaksi & komunikasi yg tsendiri

Menonjolkan sifat saling mbantu

Memerlukan antara satu sama lain

Anggap diri mereka sbg 1 kump

Proses evolasi pembentukan pasukan

1. Fasa Pembentukan

Cuba utk mgenali serta mbiasakan diri dgn ahli pasukan yg lain

Buat pbandingan social khususnya dr segi kemampuan & kebolehan

Menilai kekuatan & kelemahan masing2

Menilai kemampuan aksi masing2

2. Fasa Pertelagahan

Selalu dipenuhi dgn ptelagahan serta psaingan di kalangan pemain kerana wujudnya polarisasi

Konflik serta tentangan antara pemain, pengurusan & jurulatih

Kadang2 libatkan ptembungan fizikal – cth: semasa sesi latihan

3. Fasa Pembentukan Norma

Pemainsudah dpt melupakan psaingan & ptelagahan yg timbul

Mula jalin hbgn yg positif

Tunjuk sikap bekerjasama & saling mbantu

Konsep & identity pasukan mula tbentuk

Pentingkan kehendak pasukan dr kehendak sendiri

Mula melihat & menilai sumbangan unik pemain demi kejayaan pasukan

Beri bantuan kpd rakan yg memerlukan

Tanamkan semangat bpasukan yg jitu

4. Fasa Prestasi

Sudah bsedia sbg 1 pasukan utk mcapai matlamat yg telah disarankan

Dilabelkan sbg fasa ‘kematangan’ hubungan

Pemain sudah mgetahui peranan yg perlu dimainkan dlm pasukan

Mghargai setiap sumbangan yg diberikan

Memberi sokongan yg tdk berbelah bahagi demi kejayaan pasukan

Hbgn jurulatih & pemain semakin mantap & akrab

Pemupukan semangat serta kesepaduan yg berterusan

Faktor yg Mempengaruhi Kesepaduan Pasukan

1. Saiz Kumpulan

Semakin ramai ahli semakin kurang kesepaduan pasukan

Bilangan ramai akan wujudkan kumpulan kecil dlm pasukan

Peranan ahli mjadi kurang bkesan

Bilangan ahli yg sesuai bgantung kpd jenis tugasan yg dilakukan

Wujudnya situasi yg kurang kondusif serta kurang kesepaduan tugasan & social – sekiranya ahli lebih drpd 12 org

Lebih dr 3 org kebarangkalian akan mematuhi peraturan, norma serta ekspektasi kump akan jd kurang

2. Interaksi di antara ahli kumpulan

Sukan bpasukan – perlukan interaksi & koordinasi yg baik bg memastikan kejayaan pasukan

Sukan yg bsifat ‘aksi tdk langsung’ – kejayan pasukan tdk bgantung kpd kesepaduan pasukan ttpi lebih kpd melaksanakan peranan yg bkesan

Sukan individu – interaksi serta kesepaduan langsung tdk diperlukan – harapkan keberkesanan peranan yg dimainkan

3. Kejelasan matlamat kumpulan

Mpunyai matlamat yg dipsetujui oleh ahli serta mcabar kemampuan mereka

Matlamat boleh diukur utk menilai pcapaian pasukan

Akan dpt bfungsi dgn bkesan serta kesepaduan pasukan lebih mantap

Lazimnya lebih berorientasikan tugasan jika dibandingkan dgn pasukan yg matlamat kurang jelas

4. Penerimaan matlamat kumpulan

Akan bermakna jika disetujui oleh semua ahli

Pglibatan ahli dlm penentapan matlamat akan hasilkan kesepaduan pasukan serta kepuasan yg tinggi

Pdpt pemain dihargai serta dpt mgetahui prestasi semasa

Mmudahkn pemain menentu, menerima serta merealisasikan matlamat tsebut

5. Iklim pasukan yg kondusif

Kepimpinan autokratik yg ktlaluan akan turunkn tahap kesepaduan pasukan

Pdekatan yg agak humanistic serta mhormati pemain tingkatkan tahap kesepaduan pasukan

Iklim pasukan yg kondusif serta mberikan sokongan kpd pemain akan hasilkan pemain yg bmotivasi serta kepuasan thadap pasukan

6. Kejelasan peranan ahli

Memahami peranan 1 cara tingkatkan pcapaian pemain serta merealisasikan matlamat

Setiap pemain mpunyai sumbangan masing2

Ia dpt mberikan identiti serta tumpuan kpd pemain utk beraksi dgn lebih cemerlang

7. Apresiasi ketua terhadap prestasi ahli

Salah 1 keperluan social adalah menerima pghargaan

Ia akan mjadi pcetus utk pemain melipatkangandakan lg usaha utk bjaya

Faktor yg Menggugat Kesepaduan Pasukan

1. Percanggahan tentang matlamat pasukan

Matlamat pasukan yg krg jelas mybbkn pemain mudah tsalah anggap

2. Kekerapan pertukaran ahli kumpulan

Pasukan yg kerap menukar pemain mybbkn pemain keliru serta ttanya2

3. Perebutan kuasa dlm pasukan

Kewujudan fenomena ini akan memecahbelahkn kesepaduan pasukan krn para pemain akan bpecah kpd bbrp kump kecil

4. Masalah komunikasi dlm pasukan

Krg komnksi yg bkesan mybbkn matlamat pasukan tdk tcapai diakhir musim

Matlamat pasukan tdk difahami oleh semua ahli yg tlibat

Wujud ptelagahan dlm pasukan

Krg interaksi dlm pasukan

5. Kurang jelas dr segi peranan yg dimainkan

Krg jelas ttg ekspektasi pgurusan mybbkan mrk tdk dpt beri prestasi tbaik

6. Kritik yg berterusan

Sbrg ktitikan yh keterlaluan serta bsifat memalukn pemain akan mgurangkn kesepaduan pasukan

7. Pertembungan personaliti

Blaku dikalangan pemain & jurulatih

Bagaimana Meningkatkan Kesepaduan Pasukan

membiasakan pemain dgn peranan rakannya yg lain

kenali pemain anda

gunakan strategi komuniksai yg bkesan

mberikan komen yg positif selepas setiap perlawanan

mberikan maklum balas kpd pemain

wujudkan sistem sokongan dlm pasukan

awasi kumpulan kecil dlm pasukan

konsisten ketika mdisiplinkan pemain

atasi masalah keciciran pemain

Tinggalkan Komen »

Tiada komen.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Tinggalkan komen

Create a free website or blog at WordPress.com.