LATIHAN MENTAL
Nota Ringkas Hak Milik Apui
INGATAN / MEMORY
– tdpt 3 jenis ingatan :
- Sensory memory / Ingatan Deria
- mrupakn proses pyimpanan maklumat brasaskn masa yg plg singkat
- 2 jenis ingatan yg relevan :
i. ingatan brasaskn ikon ( iconic sensory memory)
- disimpan dlm tempoh masa kurang dr 1 saat
- libatkn deria penglihatan
ii. ingatan brasaskn bunyi (echoic sensory memory)
- disimpan dlm tempoh bbrp saat
- libatkn deria pdengaran
- Short-term memory / Ingatan Jangka Pendek
– libatkn pmprosesan maklumat secara aktif yg bcorak manipulatif kognitif
– dikenali sbg ingatan bfungsi krn bfungsi / bkerja ketika itu
– kapisiti myerap maklumat adalah thad
– tempoh maklumat disimpan agak singkat – 30 saat
- Long-term memory / Ingatan Jangka Panjang
– sbhgn drpd maklumat ptg dlm IJPendek akan dipindah ke IJPanjang & sbhgn akan dihapuskn.
– kapasiti yg cukup besar & maklumat yg disimpan akan kekal
– 3 jenis IJPanjang :
i. ingatan semantic – bteraskn bahasa
ii. ingatan bteraskan episod – bkaitan dgn pgalaman
iii. ingatan bteraskn prosedur – bkait rapat dgn stimulus
& kesannya
TUMPUAN & KONSENTRASI
TUMPUAN
– kemampuan ssorg indv mgalihkn tumpuan dr 1 sumber maklumat kpd 1 sumber maklumat yg lain & jmlh mklumat yg difokuskn dlm tempoh masa ttu.
– cth : Ali cuba mdptkn maklumat ttg btk pukulan yg akan dilakukn oleh lwnnya dgn mberi tumpuan kpd posisi pemukul
KONSENTRASI
– kemampuan mberikn tumpuan (focus) kpd petunjuk di psekitaran serta mgekalkn focus tsebut dalm tempoh masa yg diperlukn
– merupakn aspek ptg yg ttukn kejayaan @ kegagalan
TUMPUAN DAN PRESTASI ATLET
1. Tumpuan & Prestasi Sukan
– kpentingan tumpuan mjadi > ketara a/b sorg atlet sedang dlm proses mplbg sesuatu pgerakan @ kem baru & ketika melakukn sesuatu pgerakn yg telah dipljri @ dikuasai
2. Stail Tumpuan
– sbg kecenderungan ssorg indv menumpukn phatiannya kpd maklumat serta apa yg blaku disekelilingnya dgn selesa. Ia dikaitkn sbg ciri2 peribadi yg stabil serta konsisten dlm semua situasi
3. Dimensi Tumpuan
– 2 dimensi yg sering digunakn:
i. keluasan tumpuan
– bkait rapat dgn bil stimulus yg diberikn tumpuan @ yg difokus oleh ssorg indv pd sesuatu masa
– ia bkisar dr sempit kpd luas
ii. arah tumpuan
– merujuk kpd tahap di mana indv mgarahkn tumpuannya s/ada ke dlm @ keluar
– dalaman – arah tumpuan kpd perasaan serta pemikiran
– luaran – beri tumpuan yg tdpt di psekitaran @ di luar dirinya
MASALAH BERKAITAN TUMPUAN
1. tlalu memikirkn @ mberikn tumpuan kpd apad yg telah blaku
2. tlalu memikirkn ttg apa yg akan blaku
3. mberikn tumpuan kpd tlalu byk “kiu” di psekitaran
4. tlalu menumpukn phatian kpd mekanik @ proses pgerakan
sesuatu kem yg telah dikuasai dgn baik
5. gugup jika ttekan
6. fatiqua – kepenatan / keletihan
7. gangguan luaran
FAKTOR PENYUMBANG KEHILANGAN TUMPUAN
– kepentingan pertandingan itu sendiri
– saat kritikal dlm sesuatu perlawanan
– penilaian ke atas pemain yg dilakukn
CARA ATASI MASALAH TUMPUAN
– bicara kendiri yg positif (positive self talk)
– mgunakn pkataan @ “kiu” ttu utk mfokuskn tumpuan
– blatih dgn gangguan (simulasi)
– mewujudkn serta mgekalkn rutin ttu
– mfokuskn thdp peranan masa kini
KEBANGKITAN / AROUSAL
Definisi:
– tahap kesediaan fisiologi yg berada dlm satu kontinum dr tidur yg lena sehhga kpd keseronokan yg tlampau ( Cox, 1998)
– Wann (1997) – tahap kesediaan fisiologikal utk beraksi secara fizikal, intelektual @ perceptual yg dipgaruhi oleh emosi
Cara Mengesan Tahap Kebangkitan
· Peningkatan kadar nadi
· Ketegangan otot
· Pengeluaran air peluh
· Peningkatan pernafasan
· Makanan yg tdk teratur
· Percakapan yg terlalu laju
· Hilang rentak perlawanan yg biasa
STRESS
· merupakn respons t/badan tanpa emosi thdp bebanan @ tekanan yg dihdpi di pskitaran (Selye, 1982)
· merupakn t/balas fisiologikal yg neutral thdp tekanan @ bebanan yg tdpt di pskitaran
· tdpt 4 kategori stress:
a) eustres (stress positif )
– perasaan debaran sementara menanti nama diumum sbg pemenang
b) distres (stress negatif)
– merasa tdk mampu hdpi tekanan @ bebanan di pskitaran
– cth : ahli gimnastik tjatuh dr balance beam – meneruskn rutin ttpi takut jatuh utk kali kedua
c) hyperstres
– keadaan di mana tahap serta jumlah stress yg dialami melampaui kemampuan
– cth: dlm keadaan yg sgt ttekan – jd kaku & tdk dpt beri sbrg reaksi
d) hypostress
– jumlah @ btk stress yg dialami tdk langsung merangsang @ mbimbangkn indv tsebut shgga mghasilkn kebosanan
KEBIMBANGAN / ANXIETY
Definisi:
§ sbg interpretasi negative yg dibuat thdp btk tekanan @ bebanan yg tdpt di pskitaran s/ada yg telah, sedang & akan dihdpi ( Wann, 1997)
§ sbg ancaman yg dijangka oleh ssorg indv (Ansell, 1997)
§ sbg dimensi emosi @ kognitif kebangkitan (Grould & Krane, 1992)
§ mrupakn gabungan antara kesan fisiologikal & psikologikal yg blaku akibat tafsiran yg dibuat oleh ssorg thdp sesuatu situasi
Jenis-jenis Kebimbangan
§ Kebimbangan Tret ( Trait Anxiety )
– merujuk kpd ciri2 personaliti
– cth: ssorg ind yg bdarah gemuruh secara s/jadi mpunyai ciri2 mudah ttekan serta tahap kebimbangan yg tinggi
§ Kebimbangan Seketika ( State Anxiety )
– merujuk kpd tahap kebimbangan semasa yg thasil dr persepsi ind thdp btk tekanan yg tdpt di pskitaran pd waktu itu
– cth : ind yg bdarah gemuruh td akan beri respon yg meningkatkn tahap kebimbangan serta kebangkitan fisiologikalnya
§ Kebimbangan Kognitif
– merujuk kpd proses mental yg bsifat kognitif (minda) yg blaku akibat dr tafsiran thdp situasi semasa
– cth : kebimbangan brasaskn situasi yg bpunca dr tekanan beraksi di hdpn penonoton – atlet aktif menilai situasi
§ Kebimbangan Somatik
– merujuk kpd aspek fisiologi & afektif ind yg tbabit kesan dr kebimbangan kognitif yg wujud dlm diri ind tsebut
– kesan – prestasi akan menurun
Punca Kebimbangan
– tekanan thdp ego / interpersonal ego
– tekanan thdp fizikal indv / physical danger
– ketidaktentuan / ambiguity
– perubahan / distruption of daily routines
– penilaian @ pebandingan social / social evaluation
Teori-teori Kebimbangan
1. Teori Dorongan / Drive Theory
– asalnya hbgn diantara kebangkitan & prestasi sbg linear @ langsung
– kajian tkini – thp kebmbgn & kebgktn yg tlalu tggi akan mgalami penurunan dlm prestasinya
– implikasi kajian utk mjadikn suasana kondusif utk pbljrn kem yg baru adalah perlu utk mgekangkn khadiran faktor2 yg mybbkn kbgktn & kbmbgn
– kem yg sudah dipljri & dikuasai, khadiran org ramai akan mningkatkn lg pcapaian
Prestasi
Kebimbangan / kebangkitan
2. Teori U – Terbalik
– thp kbgktn yg rendah, atlet tdk brada dlm keadaan bsedia ttpi a/bila thp kbgktn tinggi, prestasi akan meningkat shgga ke thp prestasi puncak
– ttpi jika kbgktn terus meningkat, prestasi akan menurun
– inverted- U mgambarkn prestasi puncak beserta dgn thp kbgktn
Prestasi
Kebangkitan / Kebimbangan
3. Teori Zon Berfungi yg Optimum Hanin ( ZBO )
– ZOF atlet adalah thp kbmbgn optima atlet yg mana akan mbantu pcapaian cemerlang atlet
– prestasi buruk dijangkakn a/bila thp kbmbgn atlet di atas @ di bawah ZOF atlet tsbt
– bbeza dgn ‘inverted-U’ dlm 2 aspek
– pertama – pcapaian optima- tdk semestinya pd titik ptengahan ttpi bbeza mgikut indv
– kedua – ZOF bkn satu point ttpi satu ‘bandwith’
Zon berfungsi
Prestasi
Kebimbangan / Kebangkitan
INTERVENSI KOGNITIF
– intervensi yg tbaik – pgawalan kbgktn & penstrukturan semula proses mental
– strategi kognitif – proses mental yg aktif utk menukar @ mpgaruhi btk pemikiran yg sedia ada
– Survey 1984 & 1988 di Olimpik – Goal Setting, Relaxtion T, Imagery & Self Talk
STRATEGI DAYA TINDAK KOGNITIF
Definisi:
– sbg usaha yg bterusan secara kognitif & plakuan utk mguruskn sumber yg ada pd diri ind bg mghdpi tuntutan dlmn @ luaran
Dikategori kpd 2 iaitu;
- bfokuskn masalah
- mrujuk kpd usaha secara kognitif & plakuan utk mgubah masalah yg mybbkn stress.
- Cth : pemain tganggu disbbkn oleh penonton
- bfokuskn emosi
- menumpukn kpd proses regulasi @ pgurusan emosi menerusi teknik pgawalan kebangkitan
- Cth : pemain marah bila dikasari – ajar teknik pnafasan dlmn bg krgkn & kawal kemarahan
IMAGERI
Definisi :
o Block (1981) – sbg 1 proses yg mgunakn visualisasi utk mbayangkn situasi
o Wann (1997) – sbg proses yg merangkumi visualisasi mental ttg tugasan yg dilakukn sblm @ semasa melakukn tugasan tsebut
o Mcipta @ mcipta semula pgalaman dlm minda
Tujuan :
· Mgurangkn thp kbmbgn
· Mbina keyakinan diri
· Meningkatkn konsentrasi
· Baikpulih drpd kecederaan
· Melatih kemahiran tinggi
Fungsi
3 pendekatan utama yg mjelaskn ttg fungsi imageri:
1. Teori Psikoneuromuskular
· mberi latihan & mbina skema utk plakuan motor
2. Teori Pembelajaran Simbolik
· dgn merancang tindakan yg akan dilakukn dlm plbg situasi
3. Teori Kebangkitan & Tumpuan
· kognitif simbolik + physio psychoneuro
· kognitif – Bantu atlet focus kpd apa yg sdg dilakukn tanpa gangguan stimuli yg bkaitan
· physio – mbolehkn atlet mbiasakn thp arousal
Jenis-Jenis Imageri
2 jenis yg utama:
1. Imageri Dalaman
· bsifat kinestatik
· atlet rasa dirinya sdg melakukn & nampak objek tp bkn diri nya sendiri
2. Imageri Luaran
· bsifat visual
· atlet melihat dr jauh dirinya mbuat psembahan
– kbkesanan dipgaruhi oleh factor personal & situasi
- jenis tugasan (task)
- tahap kemahiran
- keupayaan bayangan
Mbina Program Latihan Imageri
o motivasi & ekspektasi yg realistic
o menilai atlet – SIQ ( Sport Imagery Questionnaire )
o latihan asas – bayanagn jelas & kawalan
o focus kpd bayangan yg positif
o bayangkn kegagalan yg perlu
o plakuan & hasil serta masa adalah penting
VMBR ( Visual Motor Bhavior Rehearsal )
o merangkumi proses relaksasi progresif, lat imageri yg bkaiatan dgn sukan atlet serta imageri melakukn kemhrn yg spesifik dlm keadaan yg ttekan
o mbantu atlet blatih dlm situasi yg ttekan secara imageri & mampu meningkatkn kemapuan mgurus, myelaras tekanan serta stress yg dhdpi dlm situasi ptandingan
o berupaya meningkatkn prestasi atlet serta mgurangkn kesan kbgktn yg ketlaluan yg thasil dr kbmbgn brasaskn situasi dlm sukan
ACT ( Attension Control Training )
o wujud self talk yg negative & positif
o self talk – thought stopping negative ke positif – teknik mental
o cth yg negative: eh! Bodohnya aku, itu pun boleh missed.
o Ia blh btukar positif : semua org buat silap, I try the next one
PST ( Psycologyical Skill Training )
o amalan mental @ psikologi yg sistematik & konsisten
o peringkat PST:
- pendidikan – kem mental perlu dipljri & diamalkn
- pbljrn – program mesti mgikut kperluan indv
- amalan – ansur maju dr lat & simulasi kpd situasi ptdgn sebenar
o mbina PST :
- rancang pdekatan
- nilai kem mental atlet
- ttukn kem yg perlu
- btk jadual PST
- penilaian semula keberkesanan
MOTIVASI
Definisi:
· merujuk kpd arah & intensiti usaha ssorg ( Sage 1977 )
· arah – tindakan individu s/ada utk mghampiri @ mjauhi sesuatu situasi
· intensity – tahap kekuatan usaha indv tsbt utk mghampiri @ mjauhi situasi tsbt
· arah & intensiti perlu diteliti utk mlihat bgmn ianya brinteraksi & bt/balas
MODEL MOTIVASI
Melibatkan :
· instinctual – kehendak naluri
· drive – desakan dlm diri utk penuhi keperluan & kekurangan
· expectancy – bdasarkn hasil yg akan diperolehi
§ think positif & rendah diri
TEORI-TEORI MOTIVASI
1. Cognitive / Evaluation Theory
§ Atlit yg bkeyakinan utk bjaya lazimnya akan bjaya
§ Konstruk keyakinan diri – sama dgn konstruk instrinsik iaitu motif utk mncapai kejayaan
§ Atlit bmotif @ sebab yang kuat utk bjaya serta ekspektasi yg tinggi utk mncapai kejayaan
2. Self-Efficacy Bandura
§ Bkemampuan serta blh mlakukn sesuatu tugasan yg khusus dgn jayanya
§ Lazimnya mpunyai keyakinan diri yg tinggi
§ Tahap self-efficacy – kayu ukur s/ada sertai @ jauhi diri dr situasi yg berasaskan pencapaian
§ Semakin tinggi tahap SE semakin tinggi pcapaian serta semakin menurun kebangkitan emosi ( Bandura 1982 )
§ Mrupakn asas kpd kecekapan @ prestasi yg mantap ( Bandura 1986 )
§ Ditingkat dgn plakuan @ prestasi yg bjaya, pglaman lalu, kata2 semangat @ perangsang serta kebangkitan emosi
§ Perasaan yg thasil dr SE akan meningkatkan prestasi, kurangnya SE yg dirasai akan menurunkan prestasi
§ Kejayaan bterusan dicapai secara pyertaan model @ individu ttentu
3. Achievement Motivation
§ Kecenderungan ssorg atlet s/ada utk mdekati @ mgelakkan diri dr situasi yg kompetitif @ brasaskn pncapaian
§ Motif pyertaan atlet – instrinsik (dalaman) & ekstrinsik (luaran)
§ Tbtuk bdasarkn 2 konstruk iaitu motif utk mcapai kejayaan & takut kpd kegagalan
§ Motif utk mcapai kejayaan – motivasi instrinsik
§ Takut kpd kegagalan – kebimbangan kognitif seketika
4. Achievement Goal Theory
§ Gabungan & lanjutan teori SEB & teori Equity
§ Berorientasikn tugasan & ego
o Tugasan
- Lazimnya x terima corak pmainan yg agresif
- Ptgkn proses mguasai kem @ tugasan yg dilakukan
- Cenderung kpd strategi & usaha utk tingkat kemahiran diri
- Gunakn prestasi kendiri sbg kayu ukur kejayaan
- x suka mbandingkn pencapaian secara normatif dgn rakan lain
- persepsi ttg peningkatan diri @ kejayaan bdasarkn peningkatan kendiri
- akan btahan & terus brusaha utk pbaiki diri & tunjukkn plakuan motivasi yg positif
- usaha bsungguh2 & gigih bentuk imej kendiri yg positif
o Ego / hasil
- Lebih pentingkn keputusan
- Cenderung kpd kriteria luaran sbg kayu ukur kejayaan
- Peluang & pbandingan sosial mrupakn kriteria kejayaan yg utama
- Kejayaan diukur secara normatif bdasarkn kemampuan atasi org lain
- Persepsi ttg kebolehan diri lebih penting dr kerja kuat @ usaha gigih
- Sekiranya alamai kegagalan @ kesukaran – tunjuk motivasi yg negative
- Lazimnya guna cara @ tindakan yg myalahi peraturan utk bjaya
4. Equity Theory
§
5. Attribution Theory
§ focus thdp faktor2 yg mpgaruhi kejayaan & kegagalan
§ dikategorikn sbg:
- stabil – mahir / nasib
- lokus pyebab – luaran / dalaman
- kawalan – terkawal / tdk terkawal
SELF CONFIDENT
· yakin & percaya boleh melakukn sesuatu yg dikehendaki
· tret SC – thp keyakinan diri boleh melakukn sesuatu dgn baik
· State SC – thp keyakinan diri pd masa @ keadaan ttu boleh melakukn sesuatu dgn baik
Over Confident
· Focus menurun / rendah
· Motivasi menurun /rendah
· Usaha menurun / rendah
Kebaikan Self Confident
· Meningkatkn emosi positif
· Minda bebas utk focus
· Penetapan matlamat yg lebih mcabar
· Kesan thdp strategi
· Kesan thdp momentum psikologi
Sumber Self Confident
· Mastery – meningkatkn kemahiran
· Demonstrasi kebolehan – menang btanding
· Persediaan mental / fizikal – focus & usaha
· Penonjolan diri
· Sokongan social – rakan, j/latih & keluarga
· Kepimpinan j/latih – yakin
· Pengalaman – tgk atlet yg bjaya
· Keselesaan psekitaran – venue ptandingan
· Situasi yg mgalakkn – semua baik
TEAM COHESION / KESEPADUAN PASUKAN
· Mrupakn proses yg dinamik dijelmakn menerusi kecenderungan sesuatu utk ‘bsatu & bsama’ mcapai matlamat & objk kump tsebut ( Carron, 1982 )
· Mrupakn sesuatu yg bsifat unidemensi iaitu kesepaduan tugasan & kesepaduan social
– Kesepaduan tugasan – ahli kump bsama2 bkerja utk myelesaikn tugasan yg specific
– Kesepaduan social – hbgn interpersonal di kalangan ahli kump
o Proses Pembentukan Pasukan (Johnson & Johnson, 1994)
– Pasukan sukan adalah satu kumpulan
– Tdk semua kump yg mpunyai matlamat yg sama boleh dikategorikn sbg 1 pasukan
Ciri-ciri sebuah pasukan ( Carron, 1994 ) :
– Individu mpunyai identiti yg sama
– Berkongsi matlamat & objektif yg sama
– Berkongsi nasib
– Mpunyai corak interaksi & komunikasi yg tsendiri
– Menonjolkan sifat saling mbantu
– Memerlukan antara satu sama lain
– Anggap diri mereka sbg 1 kump
Proses evolasi pembentukan pasukan
1. Fasa Pembentukan
– Cuba utk mgenali serta mbiasakan diri dgn ahli pasukan yg lain
– Buat pbandingan social khususnya dr segi kemampuan & kebolehan
– Menilai kekuatan & kelemahan masing2
– Menilai kemampuan aksi masing2
2. Fasa Pertelagahan
– Selalu dipenuhi dgn ptelagahan serta psaingan di kalangan pemain kerana wujudnya polarisasi
– Konflik serta tentangan antara pemain, pengurusan & jurulatih
– Kadang2 libatkan ptembungan fizikal – cth: semasa sesi latihan
3. Fasa Pembentukan Norma
– Pemainsudah dpt melupakan psaingan & ptelagahan yg timbul
– Mula jalin hbgn yg positif
– Tunjuk sikap bekerjasama & saling mbantu
– Konsep & identity pasukan mula tbentuk
– Pentingkan kehendak pasukan dr kehendak sendiri
– Mula melihat & menilai sumbangan unik pemain demi kejayaan pasukan
– Beri bantuan kpd rakan yg memerlukan
– Tanamkan semangat bpasukan yg jitu
4. Fasa Prestasi
– Sudah bsedia sbg 1 pasukan utk mcapai matlamat yg telah disarankan
– Dilabelkan sbg fasa ‘kematangan’ hubungan
– Pemain sudah mgetahui peranan yg perlu dimainkan dlm pasukan
– Mghargai setiap sumbangan yg diberikan
– Memberi sokongan yg tdk berbelah bahagi demi kejayaan pasukan
– Hbgn jurulatih & pemain semakin mantap & akrab
– Pemupukan semangat serta kesepaduan yg berterusan
Faktor yg Mempengaruhi Kesepaduan Pasukan
1. Saiz Kumpulan
– Semakin ramai ahli semakin kurang kesepaduan pasukan
– Bilangan ramai akan wujudkan kumpulan kecil dlm pasukan
– Peranan ahli mjadi kurang bkesan
– Bilangan ahli yg sesuai bgantung kpd jenis tugasan yg dilakukan
– Wujudnya situasi yg kurang kondusif serta kurang kesepaduan tugasan & social – sekiranya ahli lebih drpd 12 org
– Lebih dr 3 org kebarangkalian akan mematuhi peraturan, norma serta ekspektasi kump akan jd kurang
2. Interaksi di antara ahli kumpulan
– Sukan bpasukan – perlukan interaksi & koordinasi yg baik bg memastikan kejayaan pasukan
– Sukan yg bsifat ‘aksi tdk langsung’ – kejayan pasukan tdk bgantung kpd kesepaduan pasukan ttpi lebih kpd melaksanakan peranan yg bkesan
– Sukan individu – interaksi serta kesepaduan langsung tdk diperlukan – harapkan keberkesanan peranan yg dimainkan
3. Kejelasan matlamat kumpulan
– Mpunyai matlamat yg dipsetujui oleh ahli serta mcabar kemampuan mereka
– Matlamat boleh diukur utk menilai pcapaian pasukan
– Akan dpt bfungsi dgn bkesan serta kesepaduan pasukan lebih mantap
– Lazimnya lebih berorientasikan tugasan jika dibandingkan dgn pasukan yg matlamat kurang jelas
4. Penerimaan matlamat kumpulan
– Akan bermakna jika disetujui oleh semua ahli
– Pglibatan ahli dlm penentapan matlamat akan hasilkan kesepaduan pasukan serta kepuasan yg tinggi
– Pdpt pemain dihargai serta dpt mgetahui prestasi semasa
– Mmudahkn pemain menentu, menerima serta merealisasikan matlamat tsebut
5. Iklim pasukan yg kondusif
– Kepimpinan autokratik yg ktlaluan akan turunkn tahap kesepaduan pasukan
– Pdekatan yg agak humanistic serta mhormati pemain tingkatkan tahap kesepaduan pasukan
– Iklim pasukan yg kondusif serta mberikan sokongan kpd pemain akan hasilkan pemain yg bmotivasi serta kepuasan thadap pasukan
6. Kejelasan peranan ahli
– Memahami peranan 1 cara tingkatkan pcapaian pemain serta merealisasikan matlamat
– Setiap pemain mpunyai sumbangan masing2
– Ia dpt mberikan identiti serta tumpuan kpd pemain utk beraksi dgn lebih cemerlang
7. Apresiasi ketua terhadap prestasi ahli
– Salah 1 keperluan social adalah menerima pghargaan
– Ia akan mjadi pcetus utk pemain melipatkangandakan lg usaha utk bjaya
Faktor yg Menggugat Kesepaduan Pasukan
1. Percanggahan tentang matlamat pasukan
– Matlamat pasukan yg krg jelas mybbkn pemain mudah tsalah anggap
2. Kekerapan pertukaran ahli kumpulan
– Pasukan yg kerap menukar pemain mybbkn pemain keliru serta ttanya2
3. Perebutan kuasa dlm pasukan
– Kewujudan fenomena ini akan memecahbelahkn kesepaduan pasukan krn para pemain akan bpecah kpd bbrp kump kecil
4. Masalah komunikasi dlm pasukan
– Krg komnksi yg bkesan mybbkn matlamat pasukan tdk tcapai diakhir musim
– Matlamat pasukan tdk difahami oleh semua ahli yg tlibat
– Wujud ptelagahan dlm pasukan
– Krg interaksi dlm pasukan
5. Kurang jelas dr segi peranan yg dimainkan
– Krg jelas ttg ekspektasi pgurusan mybbkan mrk tdk dpt beri prestasi tbaik
6. Kritik yg berterusan
– Sbrg ktitikan yh keterlaluan serta bsifat memalukn pemain akan mgurangkn kesepaduan pasukan
7. Pertembungan personaliti
– Blaku dikalangan pemain & jurulatih
Bagaimana Meningkatkan Kesepaduan Pasukan
– membiasakan pemain dgn peranan rakannya yg lain
– kenali pemain anda
– gunakan strategi komuniksai yg bkesan
– mberikan komen yg positif selepas setiap perlawanan
– mberikan maklum balas kpd pemain
– wujudkan sistem sokongan dlm pasukan
– awasi kumpulan kecil dlm pasukan
– konsisten ketika mdisiplinkan pemain
– atasi masalah keciciran pemain
Tinggalkan komen